tearly

Direktlänk till inlägg 22 juli 2012

Historien om toalettbesöket...

Av Em - 22 juli 2012 19:47

Jag vet inte om ni någonsin varit i Japan eller inte. Om svaret är "inte" kan jag informera om att det finns flera olika sorters toaletter. T ex så fanns det två olika sorter på det hotel jag bodde på mina två första nätter här i Japan. Antingen kunde du välja att gå på en "västerländsk" toa. Alltså en helt vanlig toa som visserligen har en skylt som säger att man inte får stå på toasitsen och huka sig när man ska på toa. Eller så kunde du gå på den "japanska" toan som bestod av en liggande pissoar där det var meningen att man skulle ställa fötterna på varsin sida om den och huka sig. Jag får väl här lov att erkänna att jag aldrig vågade mig på detta även om jag annars bodde i ett traditionellt japanskt rum.

När jag sen kom hit till studentboendet så fick jag se ytterligare något nytt. Visst hade jag hört om den japanska "rumpduschen" och även sett det när jag tittade på japanska dramaserier. Men det är en sak att höra om och något helt annat att själv se och uppleva...

Här har vi alltså en toa som fungerar helt som vanligt förutom det lilla faktum att man med hjälp av knapparna på sidan kan ställa in allt ifrån stolsitsvärme till styrkan på den stråle du får sprutad upp i rumpan. Självklart finns det också en knapp för att sätta på "duschen". Och man kan helt skita i att använda denna funktion om man så nu vill.

Till skillnad från den andra toamodellen som jag aldrig provade så var jag ju bara tvungen att testa detta... Problemet är ju bara att jag inte kan läsa speciellt mycket japanska och därför inte förstår alla funktioner som finns... Det hela slutade med att jag blev sittande en stund. Eftersom jag utan svårigheter kunde lista ut vilken knapp man skulle trycka på för att sätta igång duschen kunde jag inte hejda min nyfikenhet. Och sekunden efter satt jag där med vatten sprutande upp i rumpan. Problemet var bara att jag förväntade mig att den skulle sluta av sig själv. Men nejdå det skulle ha varit alldeles för enkelt. Och inte är det speciellt lockande att trycka på fler knappar när det väl gått fel till att börja med. Jag har ju alltid fått lära mig att man inte ska hålla på och pilla med saker om jag inte vet vad jag håller på med. Jag vet, jag vet, hade jag bara följt den regeln till att börja med så hade jag ju inte hamnat i den här sitsen. (hahaha jag börjar visst bli trött såhär vid 02:30 tiden...) men det är ju inte som att jag kan ställa mig upp för då kommer det spruta vatten ut på hela golvet. Och jag hade ingen jag kunde fråga eftersom det inte fanns någon i närheten. Och även om jag skulle haft folk omkring mig skulle jag ändå inte kunnat fråga pga min språkbarriär.

Så vad gjorde jag.. Jo jag satt där en stund och beklagade mig över situationen innan jag bestämde mig för att det nog var den röda knappen som stänger av sprutan. Det kunde ju ändå inte bli värre... Eller... Så jag tryckte på knappen och hoppades på det bästa.

Tick, tack, tick, tack... Jupp, det fungerade! Men betyder detta att det faktiskt är ok att ställa sig upp.... Kanske borde jag vänta en liten stund till. Tänk om jag förstört den nu genom att trycka på den "RÖDA KNAPPEN"...

Tillslut bestämde jag mig för att smita och låtsas som om det inte var jag om något faktiskt gått fel. Jag kan bara säga att det är få gånger jag känt mig så lättad som när jag kom ut från det toabesöket...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Em - 15 oktober 2012 12:31

Här om dagen vaknar jag panikslaget till ljudet av ett alarm jag aldrig tidigare hört på min telefon. Förstå hur rädd jag var när ett alarm väcker dig och du dessutom får en lång japansk text. Inte precis min favoritupplevelse, men efter att jag förs...

Av Em - 27 september 2012 15:18

Hej svejs allesammans! Ja vad har hänt sedan jag sist skrev...? Ska jag vara helt ärlig är det alldeles för länge sedan så jag minns inte riktigt. Mycket pga att jag gjort alldeles för mycket för att ha orken att nämna allt här.... Men om jag ska ...

Av Em - 7 augusti 2012 17:10

Efter en underbar kväll med film, musik och mycket mer är jag nu ute och testar mina någotsånär nyinköpta ....knallrosa....skor. Ja de är faktiskt helt lysande i färg. Går bara inte att missa. + att Miri och jag köpte likadana skor med enda undantage...

Av Em - 7 augusti 2012 07:30

Tänk va mycket som hänt den senaste tiden. Jag har inte haft tid att skriva alls... Jag är som en lite skolflicka som får present efter present med de mest underbara saker du någonsin kan tänka dig och underbara människor att dela mina upplevelser me...

Av Em - 2 augusti 2012 16:45

Mitt Sommarlov har ni startat och allt känns riktigt bra. Jag har tagit några dagar ledigt för att sova ifatt. Efter provet kom jag som aldrig ifatt med sömnen. +att jag alltid blir extra trött när jag håller på och kämpar mot en sjukdom. Och om jag ...

Om Mig


Hej Allesammans!
I denna blogg skriver jag om min vardag och allt som kan tänkas intressera mig för tillfället.

Till stor del kommer jag nu att skriva om förberedelserna inför att åka till Japan. Och självklart om mitt lajvande, körerna och annat int

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Frågor

0 besvarade frågor

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards