tearly

Direktlänk till inlägg 15 juli 2012

träffa trevligt folk!!!!

Av Em - 15 juli 2012 12:27

Senaste dagarna har varit händelserika och jag känner mig alldelse upplivad av allt spännande jag varit med om. T ex så var jag iväg och provade en ny kör i fredags. En helt underbara upplevelse även om jag inte förstod så mycket av vad körledaren sa eftersom jag inte kan tillräckligt med japanska ännu. Men som tur var hade de var hur snälla som helst och fixat fram en tolk åt mig så det var för en gång skull inte så svårt att ställa alla de frågor som jag hade om kören och hur den fungerar. Dessutom lovade tolken mig att hjälpa till att leta upp flera andra alternativ till körer som kanske skulle passa mig medan jag är här. Så ännu är det inte helt bestämt vart jag kommer att sjunga i kör. 


Jag har oxå skrivit mitt första prov vilket var lite läskigt eftersom jag gärna vill göra bra ifrån mig medan jag är här. Det skulle t ex betyda att jag kan ansöka om flera olika stipendier om jag nu lyckas få bra betyg. Och så är det självklart så oxå att bra betyg är en bra indikation på om jag följer med i klassen ordentligt eller inte. Jag hoppas ju t ex på att ha så bra japanska att jag känner att jag kan börja jobba efter tre månader om inte långt innan de. Men detta kräver en hel del extra studier från min sida.


Men nog om detta nu! Jag var igår på en pickning i yoyogi-parken där GoGoNihon hade bjudit in en massa trevliga människor från olika länder. Detta är en av de bästa sakerna med att jag åkt hit med dem. För annars så är det svårt att träffa nytt folk vilket gör att man mest umgås med dem i klassen eller de man kände innan man kom hit. Jag pratade t.ex med en tjej från korea igår kväll som det visade sig inte kände nästan någon japan över huvudtaget medand jag känner ganska så många vid det här laget. och när jag säger att jag pratade med henne är detta en överdrift eftersom jag inte kan  varken japanska eller koreanska tillräckligt bra för att kunna hålla en konversation och hon i sin tur inte kunde varken svenska eller engelska. men vi lyckades iallafall göra oss förstådda via olika översättningsprogram på våra telefoner.


Det andra som hände var att några jag lärde känna tidigare under veckan på ett annat litet mingel som GGN håller varje torsdag frågade om vi, jag och Miri-san ville gå på karaoke med dem efter Yoyogi-picknicken. (jag kommer börja förkorta GoGoNihon till GGN i fortsättningen.) Så vi tackade glatt ja och stack iväg till Ueno för att gå och sjunga karaoke i några timmar.

 

Och för er som inte vet så är karaoke här i japan lite anorlunda än hemma i Sverige. Tex så hyr man ett eget rum för sjunga och därför är det bara ens eget sällskap som får höra en sjunga. Dessutom har det en massa fria drinka som man bara kan beställa upp till rummet utan att behöva gå iväg och beställa. Det finns nämligen en telefon på rummet som man ringer på för att komunisera med personalen. Detta gör att det är mycket lättare att gå till sådana här ställen om du kan åtminsonde lite japanska. T ex hörde jag att det var några icke-japaner som hade tagit 40 min på sig bara för att få allt att fungera.... alltså hade jag supertur som hade möjligheten att gå med några japaner min alldra första gång här. De förklarade allt in i minsta detalj så det var en underbar upplevelse för mig!!!

 

En sista sak att tillägga är att jag nu lyckats köpa en riktig dataväska även om jag nog inte får in min strömsladd. men det gör ändå inget eftersom att man ändå inte får koppla in strömsladden någonstans förutom på rummet. Det skulle räknas som STÖLD om jag skulle sätta mig och ladda datorn i skolan t ex. Det finns såklart en del caffeer som tillåter kunderna att änvända strömutag men det är fortfarande förbjudet för det mesta.


 
 
Sofia Östlund / gogonihon.com

Sofia Östlund / gogonihon.com[/url]

18 juli 2012 12:11

Hej Emelie, vad kul att det går så bra i Japan!! Jag önskar att jag också kunde vara med på de eventen som vi anordnar... Får se om jag dyker upp senare i höst kanske. :) Ska blir jättekul att få följa din blogg!

http://www.gogonihon.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Em - 15 oktober 2012 12:31

Här om dagen vaknar jag panikslaget till ljudet av ett alarm jag aldrig tidigare hört på min telefon. Förstå hur rädd jag var när ett alarm väcker dig och du dessutom får en lång japansk text. Inte precis min favoritupplevelse, men efter att jag förs...

Av Em - 27 september 2012 15:18

Hej svejs allesammans! Ja vad har hänt sedan jag sist skrev...? Ska jag vara helt ärlig är det alldeles för länge sedan så jag minns inte riktigt. Mycket pga att jag gjort alldeles för mycket för att ha orken att nämna allt här.... Men om jag ska ...

Av Em - 7 augusti 2012 17:10

Efter en underbar kväll med film, musik och mycket mer är jag nu ute och testar mina någotsånär nyinköpta ....knallrosa....skor. Ja de är faktiskt helt lysande i färg. Går bara inte att missa. + att Miri och jag köpte likadana skor med enda undantage...

Av Em - 7 augusti 2012 07:30

Tänk va mycket som hänt den senaste tiden. Jag har inte haft tid att skriva alls... Jag är som en lite skolflicka som får present efter present med de mest underbara saker du någonsin kan tänka dig och underbara människor att dela mina upplevelser me...

Av Em - 2 augusti 2012 16:45

Mitt Sommarlov har ni startat och allt känns riktigt bra. Jag har tagit några dagar ledigt för att sova ifatt. Efter provet kom jag som aldrig ifatt med sömnen. +att jag alltid blir extra trött när jag håller på och kämpar mot en sjukdom. Och om jag ...

Om Mig


Hej Allesammans!
I denna blogg skriver jag om min vardag och allt som kan tänkas intressera mig för tillfället.

Till stor del kommer jag nu att skriva om förberedelserna inför att åka till Japan. Och självklart om mitt lajvande, körerna och annat int

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Frågor

0 besvarade frågor

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards