tearly

Alla inlägg under mars 2012

Av Em - 27 mars 2012 21:20

Hej hej!

Idag har varit en dag med många olika händelser. Imorse väktes jag t ex av Mamma kl 6:10 när hon kom och sa hej då. kan vara bra att tilläggas här att jag bett henne att säga hejdå innan hon gick eftersom de ska vara borta i lite över två veckor.


Sedan somnade jag om ett tag innan jag skulle upp och jobba. Dagen som sådan rullade på likt förra veckan men skillnaden att vi fick avbryta första lektionen tidigaren för att gå och på samling och höra några av eleverna visa upp sina musikaliska talanger. Lyckades oxå skräma en av mina elever idag när hon skalade en mandarin precis bredvid mig. Eftersom jag inte tagit mina allergitabletter som jag ska så är jag lite känsligare just nu + all pollen som börjat komma. Så jag fick iallafall lite andnöd.... :) allt löste sig snabbt så det var ingen fara. Men jag har förstått att de flesta som ser mig tycker att låter som om jag är döende när jag får en sådan reaktion. Vilket oxå är varför jag verkligen försöker att undvika sådan situationer.


Efter jobbet åkte jag till banken. Och eftersom jag tror att jag glömt att berätta det så lyckades jag iallafall med konsttycket att spärra min pinkod när jag skulle betala räkningarna i söndags. När jag väl kommer till banken så berättar jag för personalen där att jag har lyckats skärra koden och frågar hur man kan lösa detta. Det visar sid då att jag inte alls hade behövt åka till banken utan att det räkt om jag gått till en bankomat istället. Jag hade nämligen spärrat koden via en internetdosa så om jag tog ut pengar i en bankomat så nollställer detta spärren så att allt är frid och fröjd igen.


Jag har oxå fixat ett bibliotekskort på danderyds bibliotek nu, mest eftersom jag vill kunna låna böcker på den skola jag jobbar på för tillfället och då krävs ett danderyds bibliotekskort.... Efter detta åkte jag sedan och träffade en gammal skolkamrat från Gymnasiet som jag inte sett sedan skolavslutningen. Eftersom hon varit i Frankrike sedan dess... Jättekul att få se dig igen innan du nu åker tillbaka till plugget i Nice.


Som sagt så är jag ensam i hemmet just nu. Detta medför ju vissa saker som t ex att jag måste laga min egen mat. så idag blev det pasta med currysås och ost. Jag har förrutom detta oxå varit på kör som vanligt och det var oxå där som jag fick höra att jag nu är avprickad som antagen till min skola i Tokyo till hösten. Känns verkligen jättekul att jag kommit ytterligare ett steg närmare Japan.


Nu börjar det närma sig läggdags för mig så

さよなら

//Em

Av Em - 25 mars 2012 22:21

yay!!! Just nu är jag alldeles lyrisk. Jag har precis varit och sett TheHungerGames på bio och kan inte riktigt varva ner. Filmen var otroligt välgjord och jag kände aldrig att de gjort om manus så att det skilde sig från boken. Vist var det så att en del saker från boken var utlämnade från filmen, men allt som allt var de ändå trogna berättelsen. Sättet de valt att filma var mycket konstnärligt vackert och jag hade otroligt kul medan vi satt och såg på filmen. Helst skulle jag vara vilja stå och skrika och hoppa upp och mer som vilken annan fangirl som helst men eftersom det inte är riktigt värdigt att göra så får det helt enkelt räcka med att skriva något här i bloggen istället.


Älskar val av frisyrer och kostym förresten. Helt magnefikt att få sitta och bli inspirerad.


Här är en bild fårn när de ska presenteras för sponsorerna för första gången.

En bild från träningen innan de ska ut på arenan.

en bild från själva spelen.


Av Em - 25 mars 2012 13:23

Hej allesammans!

Har precis haft ett litet samtal med min kära Moder + hennes man där vi pratade om ett av mina inlägg här på bloggen. Allt var mycket spännande speciellt eftersom jag snabbt insåg att det jag skrivit och det som gick fram var två helt olika saker. Uppenbarligen lät jag ganska så negativ i mitt uttalande och man kan nog oxå säga att det lät som att jag alltid vill smita undan från mina arbetssyslor.


Vad jag egentligen ville ha sagt var något helt annat. Jag satt nämligen och var oerhört farsinerad över hur en situation som känns oövervinnlig helt plötsligt blivit så otroligt kul igen. Vad jag ville ha sagt var väll egentligen att jag en tid har känt mig omotiverad till att jobba eftersom det kändes som om jag var fast i ett och samma spår utan någon möjlighet till förrändring. Och nu när jag tillslut har hittat motivationen att faktiskt göra något åt situationen så känns det helt plötsligt som om jag har fått nya krafter.


Jag har alltid varit någon som jobbar bäst under tidspress. T ex så var det alltid svårt för mig att få färdigt arbetena i skolan så länge som vi inte hade någon tidsbegränsning. Detta eftersom jag alltid varit en konstnärlig person. Jag kunde alltså sitta och fundera ut olika sätt att skriva samma mening i timmar istället för att faktiskt bli "färdig". Fick jag däremot en deadline så höll jag mig självklart till den och gjorde fortfarande bra ifrån mig. Det är inte så att jag slarvar ihop något bara för att jag fått ett slut. Men det ger mig en möjlighet att säga att jag inte hinner göra mer förändringar. (jag hade bra betyg i skolan.)


Nu hade jag alltså hamnat i en situation där jag inte kände mig kreativ längre. Jag gjorde allt per automatik istället. Så att få möjligheten att hitta nya krafter, nya infallsvinklar har gjort att jag känner mig oerhört mycket mer motiverad än förut. Jag är oxå glad över att jag fått möjlighet att uppleva en massa spännande saker genom jobbet.


När det kommer till hushållssyslor så har vi alla saker som måste göras. Och till skillnad får en del andra så har jag aldrig funnit det speciellt kul att städa, laga mat, diska o.s.v Men bara för att jag inte tycker att det är kul så betyder inte det att jag inte gör det. Det betyder inte häller att jag känner mig sur för att jag t ex måste plocka ur diskmaskinen. Jag menar vi har alla saker som är mer eller minder roligt. Och för min det är inte hushållssyslor något jag tycker är speciellt kul. När jag jobbade i köket en sommar tyckte jag att det kunde vara riktigt kul att laga mat. Men då var det ju under en begränsad tid. När man kommer hem från jobbet så är det inte lika kul att fortsätta med en massa saker som måste göras. Hur många gånger har jag inte hört att det är mycket roligare att laga mat till flera.


Ja, som sagt så skrev jag utifrån en känsla av förundran över hur stor skillnad ens uppfattning av situationen kan göra. Jag ville se förändring och nu här jag gör det så är det inte längre något problem att göra saker som kändes som bördor innan. Jag kan till och med finna stor glädje i att få jobba med det jag gör just nu.



さよなら( ´ ▽ ` )ノ

//Em

Av Em - 24 mars 2012 19:35

Jag vet knappt vad jag ska göra just nu eftersom jag känner mig så här rastlös. Har inte fått svar än från skolan.... och jag har inte fått låten som jag ska lära mig til på måndag. och det är stökigt på mitt rum, jag vaknar tidigt och en stark känsla av rastlöshet sveper öven mig varje gång jag ens vågar tänka på något verklighetsbaserat.se ya'//Em

Av Em - 24 mars 2012 10:56

SÅ!!!! då var Tearly Silverkloo äntilgen anmäld till vårlajvet. Det ska bli så otroligt kul att få åka iväg och leka med mina vänner i skogen... Nu handlar det bara om att förbereda sig inför att åka till väserås. Men än så länge finns det tid kvar för allt som måste förberedas. Ska dock bli sjukt kul att komma iväg. Har ju t.om. köpt tält lajvet till ära.


ska försöka få tid så att jag kan lägga upp några bilder på allt här sedan.


さよなら( ´ ▽ ` )ノ

//Em

Av Em - 23 mars 2012 08:57

Hehe igår ringde Mr J från GoGoNihon och meddelade att frånsett en sak så är skolan nöjd med ansökan. Det ända som de nu ville var att jag skulle förklara min skolgång med alla olika skolor som jag gått på och det faktum att jag gått ett och ett halvt år längre än vad som är "vanligt". Annars var som sagt allt ok. Så nu undrar ni säkert vad jag gjort för att min skolgång skulle se annorlunda ut än någon annans. So here we go:


1. Törnskogens montessorskola 1997-1999

2. Vaxmoraskolan 1999-20003. Sollentuna Musikklasser 2000-2006

4. FranklinCountyHighSchool aug2006- feb2007

5. Rudbeck Gymnasium 2007 (3 perioden)

6. Tibble Fristående Gymnasium 2007-2010 (förlängt program under hösten oxå)


Så med andra ord så bytte jag skola mellan åk 2-3, då det oxå var tänkt att jag skulle gå om tvåan. I slutändan fick jag ändå gå i trean eftersom jag hade så lätt i skolan. Och nu undrar ni säkert varför jag då skulle gå om ett år. Anledningen var att jag inte hade knäckt läskoden och detta utgjorde ett stort hinder i utbildningen + att jag gick ett år tidigt.


Till åk 4 kom jag in på SMK och där gick jag hela mellan/högstadiet. Det var oxå i fyran som jag fick min dyslexi-diagnos oc den hjälp jag behövde för att sommaren till femman äntligen kunna knäcka läskoden. Efter nian viste jag inte alls vad jag ville göra men bestämde mig tillslut för att åka som utbytesstudent till USA. Alltsammans blev ett ända stort äventyr som slutade med att jag kom hem lagom för att börja på rudbeck under deras tredje period. Jag var då redan lovad en plats på tibble under hösten men eftersom jag bor i Sollentuna kommun så var jag tvungen att vända mig till rudbeck om jag ville gå i skolan under den våren.


Till hösten 2007 började jag sedan på Tibble och gick där alla tre åren under gymnasiet. När det väl var dags för att ta studenten hade jag under en längre tid varit sjuk och därför hade jag inte hunnit färdigt med allt som skulle bli gjort. Så efter några samtal med skolan bestämdes det att jag skulle få förlängt program, så att jag kunde ta mig tiden att faktiskt göra arbetena jag hade kvar. Alltså är mina slutbetyg från ht 2010 och inte från vt som alla andra i min klass.Så när jag väl förklarat allt detta så var det dags igen för att vänta. Denna gång med ett lugn att jag snart kan vänta mig att få höra från skolan och GoGoNihon igen.


さよなら( ´ ▽ ` )ノ

//Em

Av Em - 18 mars 2012 17:33

Alla har vi saker som vi aldrig skulle vilja leva utan. Kanske är din svaghet chocklad, böcker, kläder, mat, eller så kanske du har en svaghet för trädgårdsarbete, vad vet ja. Själv har jag alltid varit svag för berättelser, livsöden, upplevelser osv. Alltså har jag alltid varit svag för böcker, teatrar, tv-serier, reseberättelser och liknande. Jag äger säkert över 500 böcker i nuläget, älskar att titta på film/tv-serier och skulle aldrig säga nej till att skapa en ny roll för teater eller lajv. Det är något speciellt med att skapa och utforska en ny personlighet för att lära mig vad som driver denna person. På samma sätt som det är underbart att kastas in i en ny värld och utforska alla dess hemligheter. Det var säkert därför som jag tyckte så mycket om Historia i skolan.


Nu har jag iallafall fastnat för 2 nya tv-serier.... först har vi "Drop Dead Diva"  


Den andra serien jag fassnat för är "Awake" 


 

Dåda serierna har berättelser om där huvudpersonen hamnar i de mest overkliga situationer man kan tänka sig. "Drop Dead Diva" där tjejen i fråga dör och efter om och men tar över en annans persons kropp och ska börja leva hennes liv. Hon har kunskapen från Janes liv men sina egna minnen av upplevelser och känslor. I "Awake" så upplever huvudpersonen två olika världar. I båda världarna så var familjen med om en bilolycka, men beroende på vilken värld han är i så dog antingen hans son eller hans fru. Alltsammans är otroligt intressant och nu kan jag inte sluta titta. Har ni tid skulle jag verkligen rekomendera dessa två serier.


さよなら (sayonara - adjö) //Em

TV
Av Em - 18 mars 2012 09:57

Yay!

Här är ett mail jag fick från GoGoNihon igår.


Hej Emelie,

Jag har läst igenom din reason for study-text och den see jättebra ut. Fotona ser också bra ut, så vi tar och sätter igång med processen att skicka in din ansökan till skolan. Oroa dig inte, vi har fortfarande gott om tid innan deadlinen. Det kan ta 1-2 veckor för skolan att godkänna ansökan, men om något behöver kompletteras eller när ansökan är godkänd så hör jag av mig direkt till dig.


Kan tilläggas här att jag skrev ett mail till honom tidigare där jag påpekade att det inte var så lång tid kvar till sista ansökningsdag. Vilket säkert är anledningen till "oroa dig inte" komentaren. :) Ja nu är iallafall allt avklarat som behövs göras fram tills skolan hör av sig. Så det är bara att vänta tills jag hör något nu. Men allt går iallafall framåt sakta men säkert.
 

さよなら (sayonara - adjö) //Em

 
 

Om Mig


Hej Allesammans!
I denna blogg skriver jag om min vardag och allt som kan tänkas intressera mig för tillfället.

Till stor del kommer jag nu att skriva om förberedelserna inför att åka till Japan. Och självklart om mitt lajvande, körerna och annat int

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Frågor

0 besvarade frågor

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards